Frågor & Svar
Här har vi har samlat och besvarat de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte informationen du söker kan du kontakta oss här.
Kontroll av synen
Vi erbjuder två olika undersökningar. Är du mellan 18-69 år och behöver kontrollera synen så är Glasögontillpassning valet och kostnad 0 kr.
Vi har även en utökad synundersökning som utförs utav leg optiker. Denna undersökning kostar 195kr.
Vill du ha ett intyg, kostnadsförslag eller recept kostar det 195 kr. Intyg migrationsverket 295 kr. Boka då utökad synundersökning.
Nej. Har du nyligen gjort en synundersökning och har recept med dig så behöver du inte boka någon tid.
En linsundersökning kostar 195 kr och tar ca 40 min. En nytillpassning kostar 495 kr och tar ca 60 min. I undersökningen ingår provlinser och återbesök för kontroll av linserna.
En linsundersökning kostar 195 kr och tar ca 40 min.
Är du under 18 år och behöver göra glasögon så kostar undersökningen 0 kr. Körkortstestet kostar 150 kr.
Ja, en körkortsundersökning skiljer sig ifrån en vanlig undersökning och kostar 150 kr. Legitimation måste medtags vid besöket.
Är du inte nöjd med dina nya glasögon så är det bra om vi får göra en ny undersökning. Detta kostar 0 kr. Vi bokar 40 minuter för att kunna samtala och finna vad som inte är bra. I många fall är det invänjning eller justering utav bågarna som löser problemet.
Ett synintyg måste vara nyligen gjord, inom tre månader. Undersökning och intyg kostar 245 kr. Boka utökad synundersökning. Tid 30 min.
Ja det går bra att boka flera undersökningar men det är bra om vi får korrekta uppgifter på var och en som vill komma. Ny journal skapas automatiskt i vårt datasystem. Det går bra att boka flera tider i samma namn, vi ändrar i så fall uppgifterna när ni kommer till butiken. OBS! Här krävs olika e-postadresser då kontot som skapas styrs av adressen.
Nej, idag går det inte utan det är telefonbokning som gäller.
Tel 0346-30095.
För att vara säker på att få en undersökning så är det säkrast att boka en tid. Vi tar alltid emot kunder i mån av tid men är det fullbokat så kan vi tyvärr inte ta emot drop-in.
Tillverkning & kvalitet
Leveranstiden är mellan en timma och tre timmar. Se mer i vår prislista på vad och vilket styrkeomfång vi kan tillverka.
Då vi har ett eget modernt sliperi kan vi få ner priserna utan mellanhänder. Vi använder samma grundmaterial och tillverkningsteknik som de stora sliperierna. Våra maskiner är anpassade för direktleverans till kund och klarar att köra enstaka glas vilket ger bra flöde i tillverkningen.
Nej, vi använder samma leverantörer som övriga optiker i landet. Våra glas tillverkas med samma teknik och precision som de stora sliperierna. Fördelen med att vi har egen tillverkning på plats är att varje produkt som tillverkas görs optimalt för varje kund. Vi har optikerns resultat, vald båge och glas på plats och kan optimera så slutresultatet blir bästa tänkbara. Optikern finns på plats och här kontrollerar vi enkelt så kunden får det som föreskrivits.
De varor vi inte kan tillverka beställer vi från extern leverantör och leveranstiden är ungefär två till tre veckor. Se lista över de produkter och omfång vi kan tillverka på plats.
Ja, vi skickar många paket dagligen till våra kunder. Vanligast så skickar vi med DHL och då sker leverans dagen efter att DHL hämtat den dagliga leveransen hos oss. Bor man långt ifrån kan det ta någon extra dag. Ett sms skickas och talar om hos vilket ombud som paketet finns att hämta upp. Legitimation är ett krav för att kunna lösa ut paketet. Bor man långt ifrån ett ombud så kan vi skicka med ordinarie postgång, detta måste i så fall meddelas vid beställningen. Vi skickar glasögonen kostnadsfritt. Paket som skickas med DHL kan spåras.
Det brukar gå bra. Vi hjälper till med att bedöma om byte av glas är lämpligt. Kostnaden för att slipa in glas i egen båge är 295 kr (samma som de bågar som ingår i våra paketpriser).
Ja, Vi kan korrigera prisma. Ta med recept från din ortoptist eller ögonläkare så kan vi tillverka detta.
Ja det går bra. En synundersökning innehåller alla de uppgifter som behövs för att beställa glasögon. Enkelslipade eller progressiva glasögon.
Garanti, reklamation & ångerrätt
Vi följer konsumentverkets riktlinjer och vi vill alltid försöka möta kunder så de får bästa service. Två år är det normala för fabrikationsfel och reklamationer hanterar vi direkt. Skador som avser normalt slitage, oaktsamhet eller förlust ersätt ej.
Har du möjlighet att komma in och visa upp produkten så är det alltid enklast men ibland så går inte det. Det går alltid att skicka glasögon så kan vi kontrollera så allt blivit tillverkat och monterat enligt anvisningar från optiker. Skicka till vår adress eller så skickar ni ett mail till oss så skickar vi en retursedel som i sin tur sedan kan fästas på paketet och lämna in på närmaste DHL ombud. Kostnad för detta är 0 kr.
Antingen så skickar ni ett paket till vår adress eller så skickar ni ett mail till oss så skickar vi en retursedel som i sin tur sedan kan fästas på paketet och lämna in på närmaste DHL ombud. Kostnad för detta är 0 kr.
Sortiment
Nej, idag finns inga bilder på vilka bågar som vi säljer. Vi köper in bågar kontinuerligt och utbudet varierar ständig då vi inte alltid köper in samma bågar som vi nyligen sålt. Vi har stor omsättning på bågar och säljer runt åttio bågar dagligen.
Vi tillverkar med den senaste tekniken, fri-form. Vi köper designen digitalt och namnet på våra designer är vårt eget och finns bara hos oss. Fördelen med den nya tekniken är att enkelt kunna byta till nya designer. Teknik och de som levererar designen är samma som de stora sliperierna använder.
Betalningsalternativ
Ja. Med Gekåskortet har du möjlighet att dela upp din betalning.
Mer information och ansökan, läs mer här.
Terminalglasögon
Nej. Kontakta oss så gör vi en undersökning och tillsammans kommer vi fram till vilken typ av glasögon som krävs för just ditt arbete. Om det behövs några alls. Kontrollen är kostnadsfri utan köpekrav.
Det finns olika typer utav terminalprogressiva glas. I samband med undersökningen så hjälper vi till med att välja det glas som passar just ditt arbete. Bra om avstånd till skärm mäts innan besöket så blir det enklare att beräkna bästa glas för dig.
Ur ergonomisk synvinkel så funkar det inte så bra. Tanken med terminalglas är att ge kroppen/ nacken bästa arbetsställning. Med vanliga progressiva glas får man i regel lyfta hakan för att få bättre skärpa på bildskärmen. Detta är inte en naturlig eller bra ställning för nacken. Och det leder i regel till besvär. Arbetar man i butik och kikar på bildskärm (t.ex. en kassa station) så kan vanliga progressiva vara det bästa alternativet om man inte vill byta glasögon och använda sig av två par.
Till dig som fått glasögon
För att bibehålla glasets optiska egenskaper och förlänga livstiden på dina nya glasögon är det viktigt att sköta om dem på rätt sätt.
Skötselråd för dina nya glasögon
Vid rengöring
- Skölj alltid dina glasögon i kallt eller ljummet vatten innan du putsar dem. Då tar du nämligen bort små partiklar som annars kan repa glaset.
- De skall inte sköljas i varmt eller hett vatten, då de är känsliga för höga temperaturer och stora temperaturväxlingar.
- När du putsar dina glasögon så kan du använda diskmedel eller glasögonputs och torka av med en trasa av 100% bomull eller en microfiberduk som suger till sig damm.
- Använd ej putsmedel som innehåller ammoniak eller silikon. Ex. Fönsterputs.
- Skydda dina glasögon i ett fodral när du inte använder dem, helst ett hårt.
Undvik att repa glasen
- Lägg inte glasögonen med glasen nedåt då detta riskerar att repa glasen.
- Putsa inte glasen på klädesplagg du har på dig. Detta ger en ökad risk för repor p.g.a. partiklar som fastnat i kläderna.
- En putsduk som förvarats på felaktigt sätt kan innehålla smuts och hårda partiklar som kan repa glaset.
Behandlade glas kan krackelera
- Om glasögonen t. ex ligger i ett fodral i framrutan på bilen. Fodralet fungerar då som en ugn och blir mycket varmt inuti.
- Om glasögonen används i en bastu. Glasen kan ta skada av stora temperaturväxlingar.
- Om du rengör glasögonen i hett vatten kan både glas och båge förstöras. Vi rekommenderar max 45°.
Garantier
Kostnadsfri efterjustering
- Som kund till oss kan du alltid komma in för gratis efterjustering.
Två års produktgaranti
- Vi följer konsumentverkets riktlinjer och vi vill alltid försöka möta kunder så de får bästa service. Två år är det normala för fabrikationsfel och reklamationer hanterar vi direkt. Skador som uppstått från normalt slitage, oaktsamhet eller förlust ersätts ej.
Nöjd kundgaranti
- Utöver konsumentverkets riktlinjer (2år) så erbjuder vi 90 dagars utöka trygghet. Du kan prova hemma i lugn och ro. Läs mer här.
Så här tolkar du ditt kvitto och recept
Kvitto innehåll
- 1. Kundnummer
- 2. Order-/ referensnummer
- 3. Glasögonrecept
- 4. Datum för köptillfälle
Recept innehåll
- R: Höger öga
V: Vänster öga - Sfär
Sfärvärdet anger hur starka glasen är.
finns det ett plustecken (+) före värdet så är du översynt,
och finns det ett minustecken (-) så är du närsynt.
Står det Plano så betyder det +/- 0, alltså ingen styrka. - Cylinder (CYL)
Korrigerar din astigmatism/ brytningsfel. - Axel
Axelläget anges i grader och beskriver riktningen på cylindern (CYL), korrigeringen av astigmatism.
Axelvärde är alltid mellan 0 och 180 grader. - När Addition (NADD)
Lästillägg för de som behöver det.
Finns vid beställning av progressiva glasögon.
Värdet är alltid positivt och oftast identiskt för båda ögonen.
Terminal Addition (IAdd) är tillägg för terminalglasögon.
Utprovat arbetsavstånd. - Visus
Synförmåga med korrigerat glas. 1.0 i visus anses vara normalt.
Krav för körkort med behörighet kräver 0,5 eller högre i synskärpa vid användning av båda ögonen.
Med eller utan glasögon och/eller kontaktlinser.
OBS Receptet på kvittot gäller ej som intyg till Transportstyrelsen.
Boka tid för särskild undersökning med utfärdat datum max två månader.