Vanliga frågor (FAQ)

Här samlar vi svar på vanligt förekommande frågor

Kontroll av synen

Vad kostar en kontroll av min syn?
  • Vi erbjuder två olika undersökningar. Är du mellan 19-69år och behöver kontrollera synen så är Glasögontillpassning valet, kostnad 0 kr
  • Vi har även en utökad synundersökning som utförs utav leg optiker. Denna undersökning kostar 195 kr.
  • Vill du ha ett intyg, kostnadsförslag eller recept kostar det 195kr. Intyg migrationsverket 295 kr.
    Du ska då boka tid för utökad synundersökning.
Behöver jag boka tid för en undersökning om jag har eget recept?

Nej. Har du nyligen gjort en undersökning och har recept med dig så behöver du inte boka någon tid.

Vad kostar en synundersökning om jag vill ha kontaktlinser?
    • En synundersökning för kontaktlinser kostar 195 kr och tar ca 40 min.

En nytillpassning kostar 495 kr och tar ca 60 min. I undersökningen ingår provlinser och återbesök för kontroll av linserna.

Jag har kontaktlinser idag men har inte köpt dem av er och nu behöver jag nya?

En synundersökning för kontaktlinser kostar 195 kr och tar ca 40 min.

Jag behöver både glasögon och ett intyg för körkort. Vad kostar det?
    • Är du under 18 år och behöver göra glasögon så kostar undersökningen 0 kr.
    • Körkortstestet kostar 150kr.
Jag har nyligen gjort en undersökning och behöver ett intyg för körkort. Behöver jag göra en ny undersökning?
  • Ja, en körkortsundersökning skiljer sig ifrån en vanlig undersökning och kostar 150 kr.

Legitimation måste medtagas vid besöket.

Jag är inte nöjd med mina glasögon, ser bättre med mina gamla. Kan ni göra om min undersökning?

Är du inte nöjd med dina nya glasögon så är det bra om vi får göra en ny undersökning och den kostar 0 kr. Vi bokar 40 minuter för att kunna samtala och finna vad som inte är bra. I många fall är det invänjning eller justering av bågarna som löser problemet. Du ska i det här fallet boka en utökad synundersökning.

Jag har utökade behörighet på mitt körkort och behöver intyg angående synen. Vad gäller?
    • Ett synintyg måste vara nyligen gjort (inom de tre senaste månaderna). Undersökning och intyg kostar 195kr.

Boka utökad synundersökning. Tid 40min.

Kan man boka flera synundersökningar på nätet?
    • Ja det går bra att boka flera undersökningar men det är bra om vi får korrekta uppgifter på var och en som vill komma. Ny journal skapas automatiskt i vårt datasystem.

OBS! Här krävs en unik e-postadress för varje person som bokas då kontot som skapas styrs av adressen.

Kan jag boka tid för utprovning av kontaktlinser på nätet?
Nej, idag går det tyvärr inte utan bokning måste ske via telefon. Boka kan du göra på tel 0346-30095.
Behöver jag boka tid för att kontrollera min syn?

För att vara säker på att få en undersökning så är det säkrast att boka en tid. Vi tar alltid emot kunder i mån av tid men är det fullbokat så kan vi tyvärr inte ta emot drop-in.

Tillverkning och kvalitet
Hur lång är leveranstiden på ett par glasögon?

Leveranstiden är tre timmar. Se mer i vår prislista på vad och vilket styrkeomfång vi kan tillverka.

 Över lunch kan leveranstiden variera, se vår tidtabell.

Hur kan ni vara så billiga?
Då vi har ett eget modernt sliperi kan vi få ner priserna utan mellanhänder. Vi använder samma grundmaterial och tillverkningsteknik som de stora sliperierna. Våra maskiner är anpassade för direktleverans till kund och klarar att köra enstaka glas vilket ger bra flöde i tillverkningen.
Är det sämre kvalitet på era produkter?

Nej, vi använder samma leverantörer som övriga optiker i landet. Våra glas tillverkas med samma teknik och precision som de stora sliperierna. Fördelen med att vi har egen tillverkning på plats är att varje produkt som tillverkas görs optimalt för varje kund. Vi har optikerns resultat, vald båge och glas på plats och kan optimera så slutresultatet blir bästa tänkbara. Optikern finns på plats och här kontrollerar vi enkelt så att kunden får det som föreskrivits.

Vad kan ni inte tillverka på plats?
De varor vi inte kan tillverka beställer vi från extern leverantör och leveranstiden är ungefär två till tre veckor. Se lista över de produkter och omfång vi kan tillverka på plats.
Jag vill inte vänta på mina glasögon, kan ni skicka dem hem till mig?

Ja, vi skickar många paket dagligen till våra kunder. Vanligast så skickar vi med DHL och då sker leverans dagen efter att DHL hämtat den dagliga leveransen hos oss. Bor man långt ifrån kan det ta någon extra dag. Ett sms skickas och talar om hos vilket ombud som paketet ankommit. Legitimation är ett krav för att kunna lösa ut paketet. Bor man långt ifrån ett ombud så kan vi skicka med ordinarie postgång, detta måste i så fall meddelas vid beställningen. Det är kostnadsfritt för dig att välja hemleverans. Paket som skickas med DHL är spårbara.

Jag vill använda mina gamla glasögon, kan man byta glas i dem?
Det brukar gå bra. Vi hjälper till med att bedöma om byte av glas är lämpligt. Kostnaden för att slipa in glas i egen båge är 295kr (samma som de bågar som ingår i våra paketpriser).
Jag har prisma på mina glasögon. Kan ni tillverka det?
Ja, Vi kan korrigera prisma. Ta med recept från din ortoptist eller ögonläkare så kan vi tillverka detta.
Jag har beställt progressiva glasögon, kan jag beställa läsglasögon i efterhand?
Ja det går bra. En synundersökning innehåller alla de uppgifter som behövs för att beställa glasögon. Enkelslipade eller progressiva glasögon.
Garanti, reklamation och ångerrätt
Vad har ni för garanti?

Vi följer konsumentverkets riktlinjer och vi vill alltid försöka möta kunder så de får bästa service. Två år är det normala för fabrikationsfel och reklamationer hanterar vi direkt. Skador som avser normalt slitage, oaktsamhet eller förlust ersätts ej.

Hur reklamerar jag mina glasögon?
Har du möjlighet att komma in och visa upp produkten så är det alltid enklast men ibland så går inte det. Det går alltid att skicka glasögon så kan vi kontrollera så allt blivit tillverkat och monterat enligt anvisningar från optiker.
Kan jag ångra mitt köp av glasögon?
Alla glasögon som tillverkas är så kallad beställningsvara och varje produkt som tillverkas är unik för varje kund. Därför kan ångerrätt inte tillämpas.
Jag vill skicka mina glasögon till er, hur går jag tillväga?

Antingen så skickar ni ett paket till vår adress eller så skickar ni ett mail till oss så skickar vi en retursedel som i sin tur sedan kan fästas på paketet och lämnas in till närmsta DHL ombud.

Kostnad för detta är 0 kr.

Jag har inte använt mina glasögon och är inte nöjd med mitt bågval, kan jag byta glasögon?
Ja det går bra, men tyvärr så måste glasen bytas och kostnaden för dessa tillkommer. Lättast är att köpa ett par till och där kan vi ge 50% i rabatt. Hos Glasögonfabriken kan man alltid köpa andra paret till halva priset om man beställer två par samtidigt. I detta fall så har vi gjort ett undantag.
Sortiment
Finns det bilder på vilka bågar/ varumärken som ni säljer?

Nej, idag finns inga bilder på vilka bågar som vi säljer. Vi köper in bågar kontinuerligt och utbudet varierar ständigt då vi inte alltid köper in samma bågar som vi nyligen sålt. Vi har stor omsättning på bågar och säljer runt åttio bågar dagligen.

Vilka olika glasdesigner har ni på progressiva glas?
Vi tillverkar med den senaste tekniken, fri-form. Vi köper designen digitalt och namnet på våra designer är vårt eget och finns bara hos oss. Fördelen med den nya tekniken är att enkelt kunna byta till nya designer. Teknik och de som levererar designen är samma som de stora sliperierna använder.
Betalningsalternativ
Kan jag delbetala mitt köp?
Ja. Med shoppingkort via Gekås har du möjlighet att dela upp din betalning på 6 eller 12 månader mot en avgift. Mer information och ansökan finns här.
Boka tid för synundersökning terminalglasögon
Måste jag använda terminalglasögon vid datorn?
Nej. Kontakta oss så gör vi en synundersökning och tillsammans kommer vi fram till vilken typ av glasögon som krävs för just ditt arbete, om det behövs några alls. Synundersökning för detta är kostnadsfritt utan köpekrav.
Hur vet jag om jag behöver terminalprogressiva glasögon?
Det finns olika typer utav terminalprogressiva glas. I samband med synundersökning så hjälper optikern till med att välja det glas som passar just ditt arbete. Det är bra om avståndet till skärm mäts innan besöket så optikern enklare har möjlighet att beräkna bästa glas för dig.
Jag använder mina vanliga progressiva glas framför bildskärmen och det fungera bra, är det fel?
Ur ergonomisk synvinkel så funkar det inte så bra. Tanken med terminalglas är att ge kroppen/ nacken bästa arbetsställning.

Med vanliga progressiva glas får man i regel lyfta hakan för att få bättre skärpa på bildskärmen. Detta är inte en naturlig eller bra ställning för nacken och det leder i regel till besvär. Arbetar man i butik och kikar på bildskärm (t.ex. en kassastation) så kan vanliga progressiva vara det bästa alternativet om man inte vill byta glasögon och använda sig av två par.

Adress:

Glasögonfabriken GeKås Ullared
Danska vägen 10
311 60 Ullared

Tidbokning och information:

Tidbokning online
Tel: 0346–300 95